Atrakcje Miejscowości i okolic

- Panoram beskidu Śląskiego i Żywieckiego roztaczająca się ,ze szczytu Rachowca.

- Liczne domy wczasowe, prywatne kwatery, wyciągi narciarskie, schroniska i szlaki   turystyczne.

- Rezerwat "Butorza" w dolinie Roztoki na północno-wschodnich stokach Rachowaca - ponad 100 letni drzewostan świerkowy.

- Kościół na Lalikach - wnętrze wykonane w dużej mierze przez artystę ludowego Jana Krężeloka z Koniakowa

- Malownicze szlaki turystyczne przebiegające przez pasmo przygraniczne ze Zwardonia na Wielką Raczę  - punkty i hale widokowe

- Zimą w Zwardoniu organizowane są kuligi oraz różne imprezy typu zawody narciarskie.

A tak że :

-Liczne wyciągi narciarskie

- Wypożyczalnia quadów

- Paintball

- Oznaczone trasy rowerowe

- Wypożyczalnie nart

- Kryty Basen

SZLAKI TURYSTYCZNE

Zwardoń jest doskonałą bazą wypadową, zarówno w Beskid Żywiecki, jak i w Beskid Śląski. Ze Zwardonia wychodzą cztery szlaki turystyczne oraz jeden wewnętrzny łącznik. Czas przejścia, który został podany jest dostosowany dla amatorów, dlatego w większości przypadków będzie on krótszy.

1) Zwardoń Schronisko PTTK (750 m) - Zwardoń Centrum (690 m n) - Zwardoń Raj (658 m) - Zwardoń Węglarze (796 m) - Sołowy Wierch (848 m) - Przełęcz Rupienka (648 m) - Przełęcz Koniakowska (732 m)

znaki niebieskie - 8 km - suma podejść 350 m (200 m)
czas przejścia 2.30 godz./ 2.15 godz.
Punkty do GOT (Górska Odznaka Turystyczna) 10/ 8.

Szlak prowadzący w Beskid Śląski. Jest to fragment szlaku wyznakowanego w roku 1928 przez Władysława Midowicza, jako wariant Głównego Szlaku Beskidzkiego, na odcinku Barania Góra - Zwardoń - Wielka Racza.
Szlak rozpoczyna się przy Dworcu Beskidzkim PTTK. Zejście do centrum pośród zabudowań wspólnie ze znakami czerwonymi (1 km - 15 min.). Następnie obok budynku Urzędu Celnego, w stronę kościoła. Potem w prawo przez most i dalej drogą wśród zabudowań osiedla Pydychy dochodzimy do drogi prowadzącej w stronę drogowego przejścia granicznego na Mycie. Przed mostkiem zakręcamy ostro w prawo (2,5 km - 35 min.) i podchodzimy w kierunku osiedla Węglarze, przy którym szlak skręca w lewo, na północny zachód, osiągając wkrótce granicę lasu. Omijamy małe wypiętrzenie i grzbietem podchodzimy na szczyt Sołowego Wierchu (848 m - 4,5 km - 1.10 godz.), opadający dość stromo na północ.
Stąd schodzimy łagodnie początkowo na północny wschód, później zakręcamy w prawo i dochodzimy do szerokiej drogi leśnej i skrzyżowania z inną, prostopadłą do niej (5 km - 1.20 godz.).
Za skrzyżowaniem (5,5 km - 1.30 godz.) spotykamy zielony szlak, który odgałęzia się w lewo i przez Odkrzas prowadzi do Jaworzynki - Trzycatka (7,5 km - 150 m podejść - 2 godz./ 2.15 godz.), po czym schodzimy jeszcze trochę do przełęczy Rupienka (648 m - 6,5 km - 1.45 godz.). Z lewej strony opadają zbocza źródłowej części doliny Czadeczki, należącej wraz z sąsiednią doliną Krężelki do zlewiska Morza Czarnego. Znajdujemy się bowiem na głównym wododziale europejskim. W tej okolicy przebiega on od Skalanki przez Sołowy Wierch do Ochodzitej, gdzie zakręca na zachód i przez Wawrzaczów Groń biegnie, już za granicą Polski, w kierunku Girowej (849 m).
Z przełęczy Rupienka zaczynamy podchodzić na wprost, w kierunku wznoszącej się przed nami bezleśnej kopuły Ochodzitej (894 m), jednak po kilkuset metrach (z lewej strony odbiega żółty szlak do centrum Koniakowa - 2 km - 30 min. - i dalej przez Istebną-Zaolzie na Kubalonkę i do Wisły - Głębców), wśród zabudowań malowniczo położonego osiedla Rupienka, skręcamy w prawo. Trawersując Ochodzitą, dochodzimy za osiedlem Pietraszyna do drogi Istebna - Koniaków - Milówka. Szlak niebieski przekracza tu drogę, biegnąć w stronę Przełęczy Koniakowskiej. Szlak niebieski biegnie dalej przez Tyniok (892 m), Gańczorkę (909m), Karolówkę (931 m) do schroniska PTTK na Przysłopie (880 m - 7 km - 350 m podejść - 2 godz./ 1.45 godz.).
Ostatni odcinek opisanej drogi (od Rupienki), a w szczególności szczyt Ochodzitej, słynie z pięknych widoków. Przy dobrej pogodzie można na południu i południowym wschodzie oglądać wspaniałą panoramę grupy Wielkiej Raczy i pozostałej części Beskidu Żywieckiego, a nawet Małą Fatrę i Tatry. Natomiast na północ rozciąga się widok na Beskid Śląski ze Stożkiem, Czantorią, Równicą i Baranią Górą.

Trasa w odwrotnym kierunku:

Rupienka - 2,5 km - 30 min.
Sołowy Wierch - 4,5 km - 1 godz.
Zwardoń Raj - 6,5 km - 1.40 godz.
Zwardoń Centrum - 8 km - 2.00 godz.
Zwardoń Schronisko PTTK - 9 km - 2.15 godz.

2) Zwardoń Centrum (690 m) - Zwardoń Schronisko PTTK Dworzec Beskidzki (750 m) - Przejście Turystyczne Zwardoń Górka Gomółka - Skalite Serafinov (784 m) - Schronisko Pod Skalanką (754m) - Schronisko Na Skalance (767 m) - Przełęcz Graniczne (755 m) - Beskid Graniczny (863 m) - Magura (1067 m) - Obłaz (1033 m) - Wielka Racza Schronisko PTTK i Przejście Turystyczne (1236 m)

znaki czerwone - 13,5 km - suma podejść 900 m (400 m)
czas przejścia 4.45 godz./ 4.15 godz.
punkty do GOT 20/ 14.

Szlak był wytyczony w roku 1928 przez Władysława Midowicza. Najpierw w kolorze niebieskim, jako wariant Głównego Szlaku Beskidzkiego, prowadzącego z Baraniej Góry przez Zwardoń na Wielką Raczę. W latach 1951 - 1955 szlak został przemalowany na kolor czerwony (aż po Wielką Rycerzową).
Wędrówkę rozpoczynamy w centrum Zwardonia i wędrując wśród zabudowań wspólnie z niebieskim szlakiem oraz drogą zataczającą serpentyny, osiągamy Dworzec Beskidzki PTTK (1km - 15 min.). Stąd drogą na ukos i po chwili osiągamy granicę państwa. Tutaj na Górce Gomółce czynne jest od 1 lipca 1999 roku przejście turystyczne Zwardoń Górka Gomółka - Skalite Serafinov (otwarte 1.04 - 30.09 w godzinach 8.00 - 20.00, a 1.10 - 31.03 w godz. 9.00 - 16.00).
Następnie osiągamy grzbiet łączący Rachowiec ze Skalanką, gdzie szlak skręca w prawo. Po stronie słowackiej widać wyciągi narciarskie oraz dzielnicę Skalitego - Serafinów. Dalej szlak prowadzi do podnóży Skalanki, gdzie skręca w lewo na ścieżkę trawersującą jej częściowo zalesione stoki. Po chwili mijamy poniżej po lewej stronie prywatne schronisko "Pod Skalanką" (2 km - 35 min.). Następnie mijamy wyciąg narciarski Skalanka I i po chwili dochodzimy do chatki studenckiej "Skalanka" (2,5 km - 40 min.).
Droga prowadzi nas dalej pomiędzy pojedynczymi zabudowaniami do granicy państwa i nią w lewo , na szeroką Przełęcz Graniczne (755 m -3,5 km - 1 godz.). Wiodła tędy ważna tzw. droga "hawiarska". Na Słowację wożono tędy sól, a do Polski sprowadzano miedź, wino i rudę żelaza. Z przełęczy podchodzimy stromo na Beskid Graniczny - 863 m - 4 km -1.15 godz.), gdzie szlak skręca w prawo i sprowadza nas na przełęcz, która często bywa podmokła (5 km - 1.45 godz.). Zaraz za przełęczą szlak opuszcza granicę państwa i prowadzi, miejscami dość stromo, wysokim świerkowym lasem z licznymi przecinkami, na przełęcz między Kikulą i Magurą. Po wyjściu z lasu skręcamy w lewo i halnym grzbietem podchodzimy w stronę Magury (1067 m), nie dochodząc jednak do jej wierzchołka (8 km - 2.45 godz.). W latach trzydziestych istniał tutaj mały bufet - tzw. herbaciarnia. Z polan wprost na południu widać już dobrze potężny masyw Wielkiej raczy. Grzbiet zakręca tutaj na prawo. Schodzimy polanami na przełęcz, a następnie zaczynamy podchodzić pod Przysłop Mały, pod którym szlak opuszcza znowu granicę państwa, skręcając na wschód (9,5 km - 3.15 godz.). Pięknym wysokim lasem, ostatnio zniszczonym trochę przez wiatrołomy, obchodzimy Przysłop Mały (996 m) i Przysłop Wielki (1037 m) i zakręcając w prawo dochodzimy do polany (10,5 km - 3.35 godz.). Od ruin szałasu rozciąga się piękny widok na wschód, w stronę Małej Bendoszki (1037 m) i Wielkiej Bendoszki (1144 m) z charakterystycznym Jubileuszowym Krzyżem Ziemi Żywieckiej. Ścieżka zakręca znów w prawo. Na skraju polany, pod lasem, znajduje się ostatnie przed Wielką Raczą źródełko. Szeroką drogą leśną dochodzimy do granicy państwa na małej przełęczy pod Obłazem (Upłazem - 1033 m) , z której wspinamy się stromo na jego wierzchołek (11,5 km - 4.00 godz.). Następnie, minąwszy niewielkie obniżenie, zaczynamy podejście na szczyt. Ścieżka prowadzi skrajem lasu lub między zaroślami malin, szeroką graniczną przecinką wiodącą prosto i dość stromo na szczyt. Przed samym wierzchołkiem ścieżka skręca w lewo i po niewielkim trawersie doprowadza nas pod schronisko (13,5 km - 4.45 godz.).
Sam szczyt Wielkiej Raczy (1236 m) jest bardzo ciekawy z wielu względów. Znajduje się tutaj od 1 lipca 1999 roku przejście turystyczne (otwarte 1.04 - 30.09 w godzinach 8.00 - 20.00, a 1.10 - 31.03 w godz. 9.00 - 16.00). Po drugie - pokrywa go naturalna hala, co jest o tyle dziwne, że znajduje się on około 150 m. niżej od średniego położenia górnej granicy lasu w tej części Beskidów. Po drugie, otacza go skarłowaciała pod naporem wiatrów buczyna, dość nietypowa dla tej części Karpat. Po trzecie jest Wielka Racza jednym z najlepszych punktów widokowych. Na południe króluje w panoramie odległa o 20 - 25 km grupa Małej Fatry.

Trasa w odwrotnym kierunku :

Obłaz (Upłaz) - 2 km - 30 min.
Polana pod Przysłopem Wielkim - 3 km - 50 min.
Granica państwa za Przysłopem Małym - 4 km - 1.15 godz.
Magura - 5,5 km - 1.40 godz.
Przełęcz pod Beskidem - 8,5 km - 2.40 godz.
Beskid Graniczny - 9,5 km - 3.00 godz.
Przełęcz Graniczne - 10 km - 3.15 godz.
Chatka studencka "Skalanka" - 11 km - 3.35 godz.
Prywatne schronisko "Pod Skalanką" - 11,5 km - 3.40 godz.
Przejście turystyczne Zwardoń Górka Gomółka - Skalite Serafinov - 12 km - 3.55 godz.
Zwardoń Schronisko PTTK - 12,5 km - 4.00 godz.
Zwardoń Centrum - 13,5 km - 4.15 godz.

3) Zwardoń Centrum (690 m) - Zwardoń Schronisko PTTK Dworzec Beskidzki (750 m) - Dolina Słanicy (630 m) - Miodowiec (712 m) - Przełęcz pod Oźną (910 m) - Skrzadnica (864 m) - Jaworzyna (1021 m) - Rycerka Górna Kolonia PPKS (650 m)

znaki niebieskie - 12 km - suma podejść 700 m (700 m)
czas przejścia 4.30 godz./ 4.00 godz.
punkty do GOT 17/ 18.

Szlak został wyznakowany w roku 1957 jako "Szlak Partyzantów Radzieckich" w celu upamiętnienia walk oddziału "Awangarda". Zaczynamy idąc czerwonym szlakiem w kierunku Wielkiej Raczy, a po chwili idziemy niebieskimi znakami poprzez zabudowania, a następnie drogą zataczającą serpentyny, osiągamy Dworzec Beskidzki PTTK (1km - 15 min.). Od schroniska zaczynamy iść podchodząc ukosem na południowy - wschód wśród kęp rzadkiego lasu, wspólnie z czarnymi znakami. Po 25 min. (1,5 km) dochodzimy do grzbietowej ścieżki, po czym schodzimy w dół przez osiedle Misiorkę do doliny Słanicy (3 km - 45 min.). Tutaj skręcamy w prawo, idąc drogą w stronę Przełęczy Graniczne, lecz po chwili skręcamy w lewo, w las. Zaczynamy podchodzić, początkowo dość stromo. Mijamy polanę Miodowiec wraz z osiedlem, a następnie skręcamy ukosem na południowy wschód i docieramy do górnego brzegu lasu i bliskiego już grzbietu Oźnej (952 m - 5 km - 1.40 godz.), której wierzchołek zostaje z lewej strony. W prawo można dojść bez znaków do szlaku czerwonego na szczycie Beskidu Granicznego (1 km - 15 min.). Z grzbietu schodzimy przez osiedle Wodziak, ze schroniskiem młodzieżowym, do doliny potoku Radecki i położonej w niej leśniczówki (6,5 km - 2.15 godz.). Szlak zakręca teraz na południe na zalesiony stok i prosto przez Skrzadnicę (864 m), prowadzi coraz stromiej w stronę Magury (1067m). Nie dochodząc do jej szczytu, zbaczamy w lewo i po chwili osiągamy halę (8km - 2.50 godz.). Można stąd dojść bez znaków, kierując się na prawo (południowy - zachód), do granicy państwa i szlaku czerwonego miedzy Magurą i Kikulą (1017m - 1km - 15 min.). Idąc dalej halą zakręcamy na wschód, obniżamy się w siodło między Magurą i Jaworzyną (1021 m), po czym podchodzimy w kierunku szczytu Jaworzyny, nie dochodząc jednak do niego (9,5 km - 3.30 godz.). Mamy stąd piękny widok na Praszywkę Wielką (1044 m), Bendoszkę Wielką (1144 m) z charaktersystycznym Jubileuszowym Krzyżem Ziemi Żywieckiej i pasmo graniczne. Szlak zakręca teraz na prawo, na południowy - wschód i sprowadza nas polną drogą, przez osiedle Podścigłów, do doliny Plaskurówki (11 km - 4.10 godz.), którą dochodzimy do doliny Rycerki. Tutaj skręcamy na prawo i po chwili docieramy do końcowego przystanku PPKS Rycerka Górna Kolonia (12 km - 4.30 godz.).

Trasa w odwrotnym kierunku :

Dolina Plaskurówki - 1 km - 15 min.
Jaworzyna - 2,5 km - 50 min.
Hala na Magurze - 4 km - 1.20 godz.
Leśniczówka Radecki - 5,5 km - 1.50 godz.
Oźna - 7 km - 2.20 godz.
Dolina Słanicy - 9 km - 3.10 godz.
Skrzyżowanie z niebieskim szlakiem- 10,5 km - 3.35 godz.
Zwardoń Schronisko PTTK - 11 km - 3.45 godz.
Zwardoń Centrum - 12 km - 4.00 godz.

4) Zwardoń Centrum (690 m) - Osiedle Rachowiec skrzyżowanie z czarnym szlakiem (780 m) - Rachowiec (954 m) - Sól Stara Dzwonnica (568 m) - Sól PKP (550 m)

znaki czerwone - 8,5 km - suma podejść 250 m (400 m)
czas przejścia 3.15 godz./ 3.30 godz.
punkty do GOT 9/ 11.

Szlak ten został wyznakowany w roku 1928 przez Władysława Midowicza jako szlak narciarski.
Wyruszamy ze stacji kolejowej w Zwardoniu, kierując się w lewo znakami czerwonymi. Po chwili skręcamy w prawo, przechodząc obok budynku OSP (Ochotniczej Straży Pożarnej) i Urzędu Pocztowego, na zalesiony stok. Wkrótce jednak wychodzimy na pola, podchodząc ścieżką na grzbiet (1,5 km - 45 min.). W tym miejscu dochodzą znaki czarne od schroniska Dworzec Beskidzki PTTK (1,5 km - 30 min.). Skręcamy w lewo, idąc drogą przez osiedle Rachowiec. Przed górną stacją wyciągu narciarskiego Mały Rachowiec skręcamy w prawo i po chwili zaczynamy ścieżką podchodzić początkowo przez las, później polanami na szczyt Rachowca (954 m - 3,5 km - 1.45 min.). Rachowiec, wznoszący się między dolinami Roztoki i Słanicy, stanowi doskonały punkt widokowy. Od północy w panoramie dominuje rozłożysty masyw Baraniej Góry (1220 m), na zachód od której widać daleka Równicę i Czantorię, bliższe Kiczory i jeszcze dalej na lewo Góry Jabłonkowskie. Przed nimi ciemny masyw Sołowego Wierchu (848 m), za którym z prawej strony widać charakterystyczną Ochodzitą (894 m) i jeszcze dalej, na tle Baraniej góry, kopki Tynioka (892 m), Gańczorki (909 m) i Karolówki (931 m). Widok od wschodu i południa obejmuje szczyty Beskidu Żywieckiego - od Prusowa (1010 m) i Romanki (1366 m), przez Lipowską (1324 m) Pilsko (1557 m), Wilczy Groń z Hrubą Buczyną, charakterystyczny ciemny Muńcuł (1165 m), Rycerzową (1207 m) i Wielką Rycerzową (1226 m), Praszywkę (1044 m), Wielka Bendoszkę (1144 m) z charakterystycznym Jubieluszowym Krzyżem Ziemi Żywieckiej, Jaworzynę (1173 m), Bugaj (1140 m) po Wielka Raczę (1236 m). Przed nią wznoszą się poprzeczne grzbiety Kikuli (1087 m) i Magury (1070 m) z Jaworzyną (1021 m) oraz jeszcze bliżej Beskidu Granicznego (863 m), Oźnej (952 m) i Kłokocza (752 m). Przy dobrej pogodzie na prawo od Wielkiej Bendoszki widać z tyłu postrzępiony Rozsuciec, zaś za Bugajem pozostałe szczyty malowniczej Małej Fatry. Warto jeszcze wspomnieć, że na północno - wschodnich stokach Rachowca znajduje się rezerwat leśny Butorza, obejmujący ponad stuletni drzewostan świerkowy.
Ze szczytu schodzimy początkowo polaną, później leśną drogą. Po wyjściu z lasu (5,5 km - 2.15 godz.), następnie wśród pól schodzimy do Soli (7,5 km - 2.55 godz.), gdzie zakręcamy w lewo i drogą przez miejscowość, mijając z lewej strony zabytkową dzwonnicę, a później nowy kościół i jeszcze dalej szkołę podstawową dochodzimy poprzez przejazd kolejowy i most na rzece Czernej do skrzyżowania. Kierujemy się w lewo i dochodzimy do stacji kolejowej (8,5 km - 3.15 godz.).

Trasa w odwrotnym kierunku :

Zakręt w Soli - 1 km - 15 min.
Granica lasu - 3 km - 1.20 godz..
Rachowiec - 5 km - 2.15 godz.
Skrzyżowanie z czarnym szlakiem - 7 km - 3.00 godz.
Zwardoń Centrum - 8,5 km - 3.30 godz.

5) Zwardoń Schronisko PTTK (750 m) - Orawcowa (797 m) - Osiedle Rachowiec skrzyżowanie z czerwonym szlakiem (780 m)

znaki czarne - 1,5 km - suma podejść 80 m
czas przejścia 30 min./ 30 min.
punkty do GOT 2/ 2 .

Wędrówkę zaczynamy od Schroniska Dworzec Beskidzki, podchodząc ukosem na południowy - wschód wśród kęp rzadkiego lasu, wspólnie z niebieskimi znakami. Po 10 min. (0,5 km) dochodzimy do grzbietowej ścieżki, którą idziemy w lewo na wschód za kierunkiem grzbietu do charakterystycznej kapliczki przy osiedlu Rachowiec u stóp lesistego spiętrzenia, którą osiągamy po 30 min.(1,5 km). W tym miejscu nasz szlak łączy się ze szlakiem czerwonym. Stąd na Rachowiec - 1 godz./ 45 min., a do Soli - 2.30 godz./ 3.00 godz.

Trasa w odwrotnym kierunku:
Skrzyżowanie z niebieskim szlakiem - 1 km - 20 min.
Schronisko Dworzec Beskidzki PTTK - 1,5 km - 30 min.

GDZIE NA SPACER?

Poza wyżej wymienionymi szlakami turystycznymi Zwardoń ma do zaproponowania tysiące ścieżek do niezapomnianych spacerów. Aleja Zakochanych, Aleja Westchnień, Duża i Mała Pętla oraz Wężowa Góra, w całości jak i w części stanowią wspaniałe miejsca do spacerów.

ALEJA ZAKOCHANYCH

Rachowiec - Mały Rachowiec - Orawcowa - Gomółka - Skalanka

Spacer możemy oczywiście rozpocząć z dowolnego miejsca. Najbardziej interesujący wariant wędrówki po Alei Zakochanych, która znana jest już od okresu międzywojennego jako ulubione miejsce spacerów, to spacer rozpoczęty z Rachowca.
Schodzimy zatem ze szczytu Rachowca zgodnie z czerwonymi znakami. Przechodzimy obok górnej stacji wyciągu narciarskiego Mały Rachowiec. Wędrujemy dalej obok kapliczki i zabudowań osiedla Mały Rachowiec. Po lewej stronie otwiera się przed nami panorama masywu Oźnej.
Przed panorama Beskidu Granicznego (w masywie Oźnej), delikatnie opada łukiem ku Przełęczy Graniczne, a następnie wznosi się na szczyt Skalanki czyli cel naszego spaceru.

DUŻA PĘTLA

Zwardoń Centrum niebieski szlak - grzbiet - Lastoczka - dolina Słanicy - Miodowiec - Przełęcz Graniczne - czerwony szlak

MAŁA PĘTLA

Zwardoń Centrum niebieski szlak - grzbiet - Lastoczka - dolina Słanicy - Bór - Gomółka

ALEJA WESTCHNIEŃ

Zwardoń Centrum - czerwony szlak - Mały Rachowiec - Mikowa - Laliki PKP - Camping nad Czerną

WĘŻOWA GÓRA

Zwardoń Centrum - kościół - skrót na Myto - Pydychów Groń - Jaworniki - Myto

SĄSIEDNIE SZLAKI TURYSTYCZNE:

Poniżej zostaną podane szlaki, które sąsiadują ze szlakami wychodzącymi ze Zwardonia.
Są to szlaki:

1) Wielka Racza Schronisko PTTK (1236 m) - Rycerka Górna Kolonia PPKS (650 m)

znaki żółte - 5 km - czas przejścia 1.15 godz. / 2 godz.

2) Wielka Racza Schronisko PTTK (1236 m) - Mała Racza (1178 m) - Przełęcz pod Orłem (1060 m) - Przejście Małego Ruchu Granicznego Rycerka - Nová Bystrica na Śrubicie (996 m) - Kikula (1105 m) - Przejście Małego Ruchu Granicznego Przegibek - Vychylovka (1046 m) - Przełęcz Przegibek (1000 m) - Przegibek Schronisko PTTK (1000 m)

znaki czerwone - 8,5 km - czas przejścia 3 godz./ 3.15 godz.

3) Przełęcz Przegibek (1000 m) - Petrykowa (1135 m) - Rycerzowa Wielka (1226 m)

znaki czerwone - 4,5 km - czas przejścia 1.15 godz./ 1 godz.

4) Przełęcz Przegibek (1000 m) - Przełęcz Halna pod Rycerzową Małą (1165 m)

znaki niebieskie - 4,5 km - czas przejścia 1.45 godz./ 1.15 godz.

5) Rycerka Górna Kolonia PPKS (650 m) - Przegibek Schronisko PTTK (1000 m)

znaki zielone - 4 km - czas przejścia 1.45 godz./ 1.15 godz.

6) Sól PKP (550 m) - Łysica (704 m) - Rycerka Górna Słowiaki (595 m) - Praszywka Wielka (1044 m) - Bendoszka Wielka (1144 m) - Przegibek Schronisko PTTK (1000 m) - Przełęcz Przegibek (1000 m)

znaki czarne - 10,5 km - czas przejścia 3.45 godz./ 3.15 godz.

7) Skrzyżowanie szlaków pod Rupienką (668 m) - Wierch Czadeczka (699 m) - Odkrzas (670 m) - Czadeczka (500 m) - Jaworzynka Trzycatek (610 m)

znaki zielone - 7,5 km - czas przejścia 2 godz./ 2.15 godz.

8) Przełęcz Koniakowska (732 m) - Rozstaje pod Karolówką (895 m) - Schronisko PTTK na Przysłopie (940 m) - Barania Góra (1220 m)

znaki niebieskie - 7,5 km - czas przejścia 3.15 godz./ 1.15 godz.

SĄSIEDNIE SŁOWACKIE SZLAKI TURYSTYCZNE:

1) Skalité Serafínov (656 m) - Zvardonské Sedlo (675 m) - Skalanka (867 m) - Vreščovské Sedlo (755 m) - Kykuľa (1087 m) - Prislop (1037 m) - Veľká Rača (1236 m)
znaki niebieskie - czas przejścia 5.30 godz./ 4.55 godz.

2) Vreščovské Sedlo (755 m) - Vreščovka (665 m) - Starý Košiar (864 m)
znaki żółte - czas przejścia 1.20 godz./ 1.15 godz.

3) Kykuľa (1087 m) - Starý Košiar (864 m) - Oščadnica Švančarovci (680 m)
znaki zielone - czas przejścia 1.45 godz./ 2 godz.

4) Kykuľa (1087 m) - Oščadnica Laliky (570 m)
znaki żółte - czas przejścia 1.15 godz./ 1.40 godz.

5) Veľká Rača (1236 m) - Chaty na Rači (935 m) - Oščadnica Vyšný Koniec (520 m)
znaki zielone - czas przejścia 2 godz./ 2.30 godz.

6) Veľká Rača (1236 m) - Sedlo pod Orlom (1060 m) - Orol (1119 m) - Priechod Malý Pohraničný Stýk - Nová Bystrica - Rycerka (980 m) - Javorina (1173 m) - Priechod Malý Pohraničný Stýk - Vychylovka - Przegibek (1046 m) - Bania (1040 m) - Majov (1134 m) - Rycierova Hora (1226 m)
znaki niebieskie - czas przejścia 4.25 godz./ 4.25 godz.